Een snel veranderende maatschappij vraagt om goed opgeleide en innovatief denkende wendbare vakmensen die zich blijven ontwikkelen en duurzaam inzetbaar zijn. De sector omvat een breed palet aan beroepen zoals beheerders van waterschappen, adviseurs op het gebied van milieu en klimaat, maar ook procesoperators, procestechnici, laboratoriummedewerkers en andere beroepen waarin water een essentiële rol speelt binnen het bedrijfsproces.
Om wendbare vakmensen op te leiden is het belangrijk dat zij zich blijven ontwikkelen, waarbij werken en leren hand in hand gaan. Hierdoor krijgen vakmensen steeds meer verantwoordelijkheid en nemen regie over hun eigen ontwikkeling. Het draait ook om het aanpassen van de beroepshouding en -gedrag, het ontwikkelen van een professionele identiteit en het versterken van de wendbaarheid. De focus is hierbij gericht op het up-to-date houden van vakkennis en het leren werken in een dynamische omgeving.
Het opleiden van wendbare vakmensen vraagt een andere vorm van onderwijs, scholing en bijscholing dan in het verleden werd aangeboden. CIV Water richt zich op het ontwikkelen van wendbare vakmensen. Om dit te bereiken, werken wij aan het ontwikkelen van een rijke hybride leeromgeving. Met deze leeromgeving realiseren wij een onderwijsvorm waarbinnen (BOL/BBL) studenten al bij de start van de opleiding praktijkervaring opdoen en waar medewerkers in hun beroepspraktijk blijven leren.
In goed beroepsonderwijs zijn leren op school en op de werkplek onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De rijke hybride leeromgeving richt zich hierop door kennisontwikkeling en praktijkervaring volledig te verweven. Een rijke hybride leeromgeving is erop gericht studenten te ondersteunen bij de ontwikkeling van beroepskennis, vaardigheden en de verbinding te maken met wat ze op school en op de werkplek leren. Daardoor leren en werken studenten samen met docenten, werkplekbegeleiders en professionals uit de praktijk. Er zijn verschillende vormen waarin praktijk en theorie in het onderwijs verbonden zijn. Welke vorm het meest passend is voor een bepaalde fase van de opleiding wordt vastgesteld in het onderwijsmodel. Deze leeromgevingen op de grens van school en werk hebben tot doel verbindingen te leggen tussen school (onderwijssysteem) en werk (arbeidssysteem), zodat human capital-vraagstukken gezamenlijk kunnen worden aangepakt zoals die spelen bij de samenwerkingspartners.
Om de watersector blijvend te voorzien van de wendbare vakmensen die het nodig heeft, is een nieuwe vorm van onderwijs nodig, een hybride leeromgeving die praktijk en theorie samenbrengt. In deze hybride leeromgeving leren studenten niet alleen de theorie uit de boeken, maar doen zij ook praktijkervaring op doordat zij al vanaf de start van hun opleiding kennismaken met de bedrijven in de water- laboratorium- en technieksector. Door de studenten in contact te brengen met het bedrijfsleven, kunnen zij leren van professionals in het werkveld en real-life situaties ervaren.
Met onze rijke hybride leeromgeving worden studenten opgeleid tot wendbare vakmensen die klaar zijn om aan de slag te gaan in de watersector. De studenten zijn beter voorbereid op de uitdagingen van het werken in een snel veranderende arbeidsmarkt en sluiten beter aan bij de behoeften van het werkveld.
De beroepstaken als uitgangspunt
Hybride onderwijs begint bij het ontwerpen van huidige en toekomstige beroepstaken. Een beroep bestaat uit verschillende taken die per bedrijf en functie kunnen verschillen. Er is meestal één ‘hoofdtaak’, zoals ‘meten en analyseren’ voor analisten, ‘bedienen van apparatuur en proces’ voor procesoperators en ‘Het oplossen van technische storingen en het uitvoeren van onderhoud’ voor procestechnici. Maar er zijn ook verschillende secundaire taken die per werksituatie kunnen verschillen.
Met alle innovaties die op ons afkomen, zullen zowel de primaire taken als secundaire taken veranderen. Het doel is om studenten gericht en praktijk georiënteerd op te leiden in de beroepstaken die in bedrijven nu en in de toekomst nodig zijn.
“Learning Communities zijn hybride leeromgevingen waar onderzoek, werken, innovatie én leren met elkaar verbonden zijn. Learning Communities verbinden Leren, Werken, Innoveren en onderzoeken. Daarmee verbinden ze ook de drie functies van ‘een Leven Lang Leren’: leren voor een diploma, leren in het werk en leren om te innoveren. Definitie Learning Communities Topsectoren (2019).
Bij het werken in en aan het hybride lerend systeem is het samen ontwikkelen en samenwerken essentieel. CIV Water werkt in al haar programma’s samen met haar onderwijs- en bedrijvenpartners en overheden.
In deze zogenaamde learning communities wordt samengewerkt aan het ontwikkelen van het hybride onderwijsmodel en aan up-to date en toekomstgericht onderwijs voor studenten en beroepsbeoefenaren. Hierbij zijn het inbrengen van kennis, ervaring en de innovatieve focus sleutelbegrippen voor het succes van de learning community.
Samenwerking tussen onderwijsinstellingen, bedrijven en andere organisaties is essentieel voor de ontwikkeling van de hybride leeromgeving en het opleiden van wendbare vakmensen. Wil jij bijdragen aan deze ontwikkeling? Laten we samenwerken aan de toekomst van het beroepsonderwijs voor de watersector.