Vandaag sloten we een bijzondere editie van de Nationale Projectweek Water af. Maar liefst 46 enthousiaste mbo-studenten uit vier verschillende onderwijsinstellingen doken deze week in de wereld van afvalwater. De centrale vraag: “Hoezo afvalwater – gooien we dat zomaar weg?” vormde de rode draad van een week vol praktijk, theorie en inspiratie.
Tijdens de week werd theorie afgewisseld met praktijk. Studenten bouwden hun eigen mini-waterzuiveringsinstallatie, leerden over Arduino-technologie, namen deel aan een excursie naar de RWZI in Franeker en ontdekten het Kameleoneiland in Terherne. Daarnaast voerden zij proeven uit in het Waterapplicatiecentrum en verdiepten zich in waterwetgeving en waterkwaliteit.
Wat deze editie uniek maakte, was de grote groep deelnemers – meer dan ooit tevoren. Dit laat zien dat de projectweek door scholen wordt erkend als een waardevolle leerervaring. “Waar we vroeger nog moesten overtuigen, moeten we nu soms zelfs studenten afwijzen vanwege de enorme belangstelling,”.
Een ander vernieuwend element dit jaar was de opzet van de eindpresentaties. In plaats van een traditionele setting was er gekozen voor een interactieve presentatiemarkt, waar studenten ook elkaars werk beoordeelden. De jury gaf aan dat het duidelijk was dat studenten zich écht hadden verdiept: ieder had zich gespecialiseerd in een aspect van waterzuivering en kon dit met overtuiging overbrengen.
Een docent noemde het bezoek aan de RWZI Franeker het meest waardevol: “Daar komt alles samen: scheikunde, microbiologie, techniek, veiligheid. Dat is precies wat studenten leren tijdens zo’n week.”
We kijken met trots terug op deze editie, en richten onze blik alweer op september, wanneer een internationale groep zal deelnemen aan de volgende projectweek. De aanmeldingen stromen opnieuw binnen – een duidelijk teken dat deze week niet alleen leerzaam, maar ook geliefd is.